Introductie

© Joke Duyns

Cherry Duyns

Cherry Duyns (1944) beschouwt zichzelf als een verteller. Dat zou wat hem betreft in zijn paspoort mogen staan: ‘Met die aanduiding is het net alsof je langs velden en wegen trekt om mensen iets te vertellen en zo is het ook een beetje. Ik voel me geen documentair filmmaker… en ik maak documentaires. Ik voel...Lees meer

Biografie

Cherry Duyns (1944) beschouwt zichzelf als een verteller. Dat zou wat hem betreft in zijn paspoort mogen staan: 'Met die aanduiding is het net alsof je langs velden en wegen trekt om mensen iets te vertellen en zo is het ook een beetje. Ik voel me geen documentair filmmaker... en ik maak documentaires. Ik voel me niet echt een schrijver, maar ik schrijf boeken. Ik heb me nimmer een toneelspeler gevoeld, terwijl ik met Armando toch vijfentwintig jaar Herenleed heb gedaan, waarvan acht jaar daadwerkelijk op het toneel. En ik heb me ook nooit journalist genoemd, alhoewel ik jarenlang voor een weekblad heb gewerkt. Ik ben altijd een soort verhalenverteller geweest, maar misschien klinkt dat wel al te pretentieus.' Cherry Duyns (1944) publiceerde De Zondagsjongen, De bovenman, Dante’s trompet en De Chinese knoop. In 2006 verscheen bij uitgeverij Thomas Rap Herfstlied, van John Heymans over het werk van Cherry Duyns. In 2014 werd Cherry Duyns voor zijn unieke culturele bijdragen benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.