De dode arm

Allard Schröder

Introductie

De dode arm

Ergens in de landelijke omgeving van het provinciestadje A. meandert een rivier. In een zijtak van dit water, niet meer dan een stilstaande poel, verdwijnt op een...Lees meer

Op voorraad
Voor 20:00 besteld, morgen in huis Bezorging
Bestellingen op zaterdag en zondag worden op dinsdag geleverd m.u.v. pakketpost. Volg je pakket via de track&trace-code.

Over dit boek

Aantal pagina's578
UitvoeringMid-price

Allard Schröder (1946) is schrijver, essayist en dichter. Hij debuteerde met de roman De gave van Luxuria (1989), twee jaar later gevolgd door De muziek van de...

Allard Schröder

Samenvatting

Ergens in de landelijke omgeving van het provinciestadje A. meandert een rivier. In een zijtak van dit water, niet meer dan een stilstaande poel, verdwijnt op een dag Almi, het jeugdvriendinnetje van de jongen Ernst Elfkind Coltersteen. Het zal niet de laatste vrouw zijn die plotseling uit het leven van Ernst wordt weggerukt. In De dode arm volgen we de lotgevallen van deze vreemde jongeman. Een ‘onecht’ kind, over wiens afwezige vader angstvallig wordt gezwegen. Ernst groeit op tot een man zonder eigenschappen, een ‘man van glas’, aan wie het leven voorbij lijkt te trekken zonder dat hij er veel vat op heeft. In een bezwerende stijl beschrijft Allard Schröder Ernsts zoektocht naar zijn vader, zijn afkomst, zijn identiteit. Op de achtergrond zien we intussen de naoorlogse Europese geschiedenis zich voltrekken.

Allard Schröder (1946) schreef romans,verhalen, essays en poëzie. Voor Raaf kreeg hij de Halewijnprijs en voor Grover de ECI-prijs. De hydrograaf werd in 2002 bekroond met de AKO Literatuurprijs. In 2010 verscheen zijn poëziebundel Het meisje met de afstandsbediening. Lees hier de toespraak die Manon Uphoff hield tijdens de presentatie van De dode arm.

Over Raaf:
‘Omvangrijke, ambitieuze en fascinerende roman.’ – HP/De Tijd ‘Indrukwekkende roman’ – NRC Handelsblad

Over De hydrograaf:
‘Een boek waarin je helemaal opgaat en dat achteraf aanstekelijk in je herinnering blijft ronddwalen.’ – De Morgen

Over Amoy:
‘Romankunst in optima forma.’– De Groene Amsterdammer

Over De econome:
‘Voor minder dan De econome doen we het voortaan niet meer.’ – Vrij Nederland

Pers