De nieuwsfabriek

Rob Wijnberg

Introductie

De nieuwsfabriek

De nieuwsfabriek

Rob Wijnberg
Paperback: 15,00

Journalistiek is verworden tot een ordinaire nieuwsfabriek, waar kijkcijfers, lezersaantallen, advertentie-inkomsten en winstgevendheid gelden als onbetwiste graadmeters voor succes. De bedoeling is om burgers permanent gebiologeerd te...Lees meer

Op voorraad
Voor 20:00 besteld, morgen in huis Bezorging
Bestellingen op zaterdag en zondag worden op dinsdag geleverd m.u.v. pakketpost. Volg je pakket via de track&trace-code.

Over dit boek

Aantal pagina's160
UitvoeringPaperback

Rob Wijnberg (1982) studeerde filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. In september 2010 werd hij met zijn aanstelling bij nrc.next de jongste hoofdredacteur van een landelijk dagblad...

Rob Wijnberg

Samenvatting

Journalistiek is verworden tot een ordinaire nieuwsfabriek, waar kijkcijfers, lezersaantallen, advertentie-inkomsten en winstgevendheid gelden als onbetwiste graadmeters voor succes. De bedoeling is om burgers permanent gebiologeerd te houden met spectaculaire, vermakelijke of anderszins aandachttrekkende berichten, niet om inzicht te kweken in de wereld om ons heen. Van genociden in Afghanistan tot de nieuwste haardracht van Gordon: alles wordt zonder enige maatstaf van publiek belang de ether ingeslingerd, als krachtvoer in een kippenhok vol doelloos zappende nieuwsconsumenten. Of iets belangrijk is doet er niet toe, als er maar over gepraat wordt. In
De nieuwsfabriek
fileert Rob Wijnberg de mechanismen achter deze aandachtseconomie. Op karakteristieke wijze legt hij de ware aard van de moderne nieuwsvoorziening bloot. Hoe ze in de ban is geraakt van doelgroepdenkers en marketeers. Hoe ze dwingt tot instant-opinies en visieloze politiek. En bovenal: hoe ze burgers ontmoedigt om na te denken. Wie
De nieuwsfabriek
heeft gelezen, zal nooit meer achteloos het journaal bekijken of een krant openslaan.

Pers