‘Ewoud Kieft schreef een beklemmende, bij vlagen hilarische dystopische roman. […] Kieft speelt in deze dystopische fantasie krachtig in op een maatschappij die totaal gecontroleerd is door wat nu al bij ons zichtbaar en tastbaar is. Mooi van zijn vertel systeem is dat die ‘vertel-ik’ uit de eerste zin langzamerhand uit het verhaal wordt weggewerkt. Helemaal als we Cas verder op zijn levenspad volgen, dan lijken we de wereld geheel vanuit Cas te zien, te horen en mee te beleven. Zoon van een hoogopgeleid echtpaar, soms een beetje eigenwijs, beetje verlegen, meeloper met het ‘transhuma nisme’ (mooie term!), de heersende ideologie waarin iedereen gelooft. […] Uiterst fraaie scènes zijn het waarin Gillian, Louise, Jiali, Vic tor en vele anderen discussiëren over Gena’s gedrag en verslag. […] Kieft zet hier een fraai spel in scène rondom vertellen, alwetendheid en subversiviteit. […] Kieft schreef een prima boek. Beklemmend en af en toe ook hilarisch. Soms maak ik me zorgen over de verschrikkelijke corona romans die binnenkort over ons worden uitgestort. Al die goede bedoelingen, al die inlevende medemenselijkheid, ik lig er nu al wakker van. Kiefts roman stelde me gerust.’ De Groene Amsterdammer
'Wát er precies is gebeurd, en wat Cas zo bedreigend maakt, wordt voorzichtig onthuld en blijft spannend tot het einde. Kieft laat je al vanaf de eerste pagina’s meedenken en -voelen, niet alleen over Cas’ lot maar ook over de samenleving waarin hij leeft – een heilstaat met dystopische trekjes. Of is het juist andersom? […] Kieft gaat gemakzuchtig engagement of voorspelbaar ondergangsdenken uit de weg. En hij vermijdt de valkuil van minder geslaagde toekomstromans die het leven in pakweg 2063 voorstellen als een optelsom van existentiële en maatschappelijke vraagstukken. […] Speels en serieus dringt Ewoud Kieft diep door in de eeuwige, universele worsteling: de schaduwkanten van vrijheid en de kern van onze individualiteit. Een buitengewoon intelligent, prikkelend debuut.' - Het Parool
"Een buitengewoon intelligent, prikkelend debuut." Dagblad van het Noorden
"Kieft speelt in deze dystopische fantasie krachtig in op een maatschappij die totaal gecontroleerd is door wat nu al bij ons zichtbaar en tastbaar is." De Groene Amsterdammer
'De dystopie van historicus Kieft (1977) – eerder publiceerde hij onder meer Oorlogsenthousiasme (2015) over de aanloop naar WOI en Het verboden boek (2017), over Mein Kampf – is zo joyeus uitgetekend dat je er ongemerkt, onnozel bijna, in wordt meegevoerd. [...] Dat de onvolmaakten zo weinig te bieden hebben is een ongebruikelijke en onverwachte wending in Kiefts roman. In klassieke dystopieën als die van George Orwell of Jevgeni Zamjatin is er tenslotte vaak een ‘waarheid’ die het waard is na te streven; dat Kieft die niet biedt maakt van De Onvolmaakten in zekere zin een postmoderne dystopie. En dat een overtuigende alternatieve levenswijze voor het positivistische, datagedreven leven uiteindelijk ontbreekt, maakt de toekomstschets in De onvolmaakten ook beklemmender.'**** - NRC Handelsblad
‘Sciencefictionromans hebben iets spannends, omdat ze je confronteren met het onbekende, en als ze dan ook nog eens goed gemaakt zijn, met de juiste mix van vanzelfsprekendheid en vervreemding, heb je ook nog kans op iets van literaire waarde. De Onvolmaakten van Ewoud Kieft is zo'n boek. […] Heel treffend en virtuoos bespeelt Kieft zijn instrument van vanzelfsprekendheid en vervreemding.’ - Trouw
'Een overtuigende psychologische karakterschets (...) méér dan alleen futuristisch.' - de Volkskrant