'Het boek is zeer aan te bevelen. De Waal heeft een innemende stijl van vertellen, (…) geobsedeerd en toch geestig. De geschiedenis van porselein is razend interessant, een echte avonturenroman.’ - De Groene Amsterdammer
'De Waal is een geboren verteller, die zijn observaties en verwarringen fraai noteert. [..] Hij weet zijn ervaringen knap aan zijn eigen biografie te knopen en dat is opnieuw een genot om te lezen’ - Museumtijdschrift
'Op fabuleuze wijze vertelt Edmund de Waal in De witte weg de lange geschiedenis van porselein vanuit zijn persoonlijke ervaring als pottenbakker geplaatst in de veelzijdige historische context. Ik vond het boek adembenemend interessant en legde het iedere avond amechitig van alle informatie terzijde, alsof ik zelf de hele dag met witte kleihanden voor loeiende overns had doorgebracht. Kom daar maar eens om, zo'n ervaring!' - Boekblad
'De Waal is een meester in het vertellen van verhalen aan de hand van objecten. Het is de obsessie van de Waal ¿ de man telt potten als hij niet kan slapen 's nachts ¿ die het verhaal vermengt met een echte jacht. Hij is heerlijk manisch in zijn onderzoek (...). Hij staat zichzelf toe wekenlang te verdwalen, ergens heen reizen om met lege handen terug te komen. Dat alles maakt dit boek een waar avontuur en een plezier om te lezen.'¿ The New Yorker
‘Een lyrische mengelmoes van kunstgeschiedenis, memoires, en filosofische meditatie. (…) De Waals poëtisch vertelde reis is een openbaring.’ – Kirkus (starred)
‘De Waal, pottenbakker van beroep, combineert kunstgeschiedenis en een persoonlijk reisverslag in deze meeslepende studie van porselein en zijn aantrekkingskracht door de eeuwen heen. (…) Het boek maakt van een nogal esoterisch onderwerp een werkelijk uitzonderlijk verhaal.’ – Publishers Weekly (starred)
‘Deze page-turner, die tegelijkertijd groots én intiem is, zal een breed publiek aanspreken.’ – Library Journal
‘De witte weg is geen droge geschiedenis over oude potten. Het is een verhaal over vaardigheden en kunstenaarschap, en tegelijkertijd ook over politiek. (…) Ik genoot van bijna elk woord in De Waals boek. (…) Het is een intiem boek. De Waal is intiem met het spul waarvan hij prachtige potten maakt; hij is intiem met de bijbehorende geschiedenis; hij is intiem met de personages die deel uitmaken van het verhaal. En ja, uiteindelijk, als dit soort bij de lurven grijpend boeken voor u werkt - en dat deed het zeker voor mij - is hij ook intiem met zijn lezers.’ – Financial Times
‘Evenals zijn debuut is De witte weg groots in omvang en intiem in detail. (…) Het is een fascinerend en fijn vervaardigd werk.’ – The Independent