En uit de bergen kwam de echo

Khaled Hosseini

Introductie

En uit de bergen kwam de echo

En uit de bergen kwam de echo

Khaled Hosseini
Mid-price: 15,00

Voor de driejarige Pari is haar grote broer Abdullah meer een vader dan een broer. Voor de tienjarige Abdullah is zijn zusje alles. Als Pari noodgedwongen wordt...Lees meer

Op voorraad
Voor 20:00 besteld, morgen in huis Bezorging
Bestellingen op zaterdag en zondag worden op dinsdag geleverd m.u.v. pakketpost. Volg je pakket via de track&trace-code.

Over dit boek

Aantal pagina's416
UitvoeringMid-price
VertalerWil Hansen

Khaled Hosseini is een van de meest geliefde auteurs ter wereld. Van zijn debuutroman De vliegeraar werden in Nederland en Vlaanderen 1,5 miljoen exemplaren verkocht en ook...

Khaled Hosseini

Samenvatting

Voor de driejarige Pari is haar grote broer Abdullah meer een vader dan een broer. Voor de tienjarige Abdullah is zijn zusje alles. Als Pari noodgedwongen wordt verkocht aan een rijk maar kinderloos echtpaar in Kabul zet dat een reeks gebeurtenissen in gang die een ontroerend en onthutsend beeld geven van de problemen waarmee mensen geconfronteerd worden. Khaled Hosseini volgt zijn personages van Kabul naar Parijs, van San Francisco naar het Griekse eiland Tinos, en weer terug naar Kabul. Hij onderzoekt de vele manieren waarop mensen elkaar liefhebben, elkaar pijn doen en verraden – én hoe ze zich voor elkaar opofferen.

Gedreven door zijn inlevingsvermogen en psychologische inzicht, waardoor De vliegeraar en Duizend schitterende zonnen wereldwijde bestsellers werden, toont Khaled Hosseini zich in En uit de bergen kwam de echo eens te meer een geboren verhalenverteller.

Vooruit dan maar. Als jullie een verhaal willen horen, zal ik er een vertellen. Maar daar blijft het bij. Geen van jullie moet me om meer verhalen vragen. In de eerste plaats is het al laat, en morgen, Pari, hebben we een lange tocht voor de boeg, jij en ik. Je hebt je slaap vannacht hard nodig. Jij ook, Abdullah. Ik reken op je, jongen, als jouw zusje en ik weg zijn. En je moeder ook. Goed dan. Eén verhaal dan. Luister, jullie beiden, luister goed en onderbreek me niet.

Pers

Leesclubvragen

1. En uit de bergen kwam de echo begint met het verhaal over Saboor en zijn kinderen Abdullah en Pari, en de hartverscheurende gebeurtenis die hen scheidt. Vervolgens komen er tal van andere personages en verhaallijnen in de roman aan bod. Op welke manier grijpen al deze verhalen terug op het verhaal van Abdullah en Pari? Welke thema’s verbinden de verhalen met elkaar?

2. Wat vind je van de beslissing van Saboor om zijn dochter te laten adopteren? Op welke manier zijn Nila en Nabi hierbij betrokken en wat vind je van hun motieven? Wie van de drie personages heeft de zuiverste motieven voor de adoptie? En denk je dat Pari gelukkiger was geweest wanneer ze bij haar familie was gebleven?

3. In de roman doen veel personages opofferingen voor anderen. Is Saboors opoffering wanneer hij Pari’s adoptie toestaat makkelijker of moeilijker dan Parwana’s opoffering voor haar zus? Welke overeenkomsten en welke verschillen zijn er? Welke personages offeren zich nog meer op in de roman? Wat denk je dat de auteur zegt over de aard van beslissingen die we maken in ons leven en de manier hoe deze andere beïnvloeden?

4. Het motto van het boek is een dertiende-eeuws gedicht van Rumi: ‘Voorbij ideeën van goed en kwaad is er een land. Daar zal ik je ontmoeten.’ Bespreek de roman in het kader van dit motto. Wat denk je dat Hosseini wil zeggen over goed en kwaad in de levens van zijn karakters, en in de wereld?

5. Het boek roept vragen op over de scheidingslijn tussen goed en kwaad en over de mogelijkheid om absoluut ‘goed’ of absoluut ‘kwaad’ te zijn. Denk je dat goede intenties genoeg zijn om goede daden te doen? Kunnen positieve handelingen voortkomen uit egoïstische motieven? Kan er kwaad ontstaan vanuit positieve intenties? Hoe zou een goed persoon worden omschreven in deze roman? Hoe definieer je zo iemand?

6. Bekijk de vorige vraag in de context van de verschillende personages en hun bijbehorende dilemma’s: Saboor en zijn dochter Pari, Parwana en haar zus Masooma, de expats Idris en Timur, het gewonde meisje Roshi, Adel, zijn vader, en hun gesprekken met Gholam en Gholams vader, Iqbal, Thalia en haar moeder. Heeft een van hen spijt van wat ze hebben gedaan? Wat voor invloed heeft dat op hen?

7. De overlappende relaties tussen de verschillende karakters zijn complex en zijn een afspiegeling van het echte leven. Bespreek de verbanden tussen de verschillende karakters, hoe ze zijn ontstaan en gegroeid. Analyseer de manieren waarop een gebeurtenis in een van de families kan resoneren in de levens van zoveel andere personages. Kun je voorbeelden noemen?

8. De roman begint met het verhaal van Saboor voor het slapengaan van zijn kinderen. In welke mate helpt dit verhaal om Saboors hartverscheurende handeling in het volgende hoofdstuk te rechtvaardigen? Op welke manier gebruiken andere personages verhalen om hun eigen handelingen te rechtvaardigen dan wel te interpreteren? En hoe gebruik je zelf verhalen om je eigen verleden uit te leggen?

9. Twee huizen vormen een centraal focuspunt in de roman: het huis van Saboor, Abdullah en Pari (en later Iqbal en Gholam) in Shadbagh, en het grote huis waarvan Suleiman in Kabul eigenaar is. Vergelijk de huizen en de rol die ze in de roman spelen. Wie dichten zich het eigendom van de huizen toe? En waar is die claim op gebaseerd? Hoe maken de claimkwesties de relaties tussen personages gecompliceerder?

10. De oude boom in Shadbagh speelt een belangrijke rol tijdens het leven van verschillende personages (Parwana, Masooma, Saboor, Abdullah en Pari). Welke betekenis heeft de boom in het verhaal? Waar staan de takken van de boom symbool voor en waarom denk je dat Saboor de boom omhakt? En op welke manier komt de stronk later in het verhaal terug als een belangrijk herkenningspunt?

11. Behalve hechte familiebanden bestaan er ook allerlei sterke, niet-genetische relaties tussen personages. Bespreek enkele van die relaties en welke behoeften die vervullen. Wat zijn de verschillen tussen de genetische en niet-genetische relaties?

12. Het verhaal van En uit de bergen kwam de echo begint in Afghanistan, verplaatst zich naar Europa (Parijs, Griekenland) en eindigt in Californië. Wat denk je dat de auteur probeerde te bereiken door zo veel verschillende achtergronden en nationaliteiten aan bod te laten komen? Welke elementen van de ervaringen die de personages meemaken zijn universeel? Denk je dat de personages dit ook op die manier zien?

13. Bespreek de titel En uit de bergen kwam de echo. Kun je voorbeelden vinden van echo’s of herhalingen in het plot en in de structuur van de vertelling?

14. Welk personage is je het meest bij gebleven en hoe komt dat denk je? Is dat ook het personage voor wie je de meeste sympathie voelt?

15. Op de achterkanttekst staat: “Voor de driejarige Pari is haar grote broer Abdullah meer een vader dan een broer. Voor de tienjarige Abdullah is zijn zusje alles. Als Pari noodgedwongen wordt verkocht aan een rijk maar kinderloos echtpaar in Kabul zet dat een reeks gebeurtenissen in gang die een ontroerend en onthutsend beeld geven van de problemen waarmee mensen geconfronteerd worden. Khaled Hosseini volgt zijn personages van Kabul naar Parijs, van San Francisco naar het Griekse eiland Tinos, en weer terug naar Kabul. Hij onderzoekt de vele manieren waarop mensen elkaar liefhebben, elkaar pijn doen en verraden – én hoe ze zich voor elkaar opofferen”.
Welke verwachtingen had je bij het boek?

Het boek gaat over goed en kwaad, liefhebben en pijndoen, verraden en opofferen. Voorafgaand aan het eerste hoofdstuk staat een citaat van Jelaluddin Rumi, uit de dertiende eeuw:
Voorbij ideeën
van goed en kwaad
is er een land.
Daar zal ik je ontmoeten.
Als een schrijver zijn boek begint met een citaat kun je dat zien als motto van het boek. Met het motto wil de schrijver precies aangegeven wat zijn bedoeling is met het boek/wat het belangrijkste is in dit boek. Kun je het motto van dit boek uitleggen aan de hand van de personages en hun karakters?

16. Er komen nogal wat personages in het boek voor. Vaak wordt er in een nieuw hoofdstuk een nieuw personage geïntroduceerd van wie je eerst helemaal niet weet wat diegene met het verhaal te maken heeft. Later kom je erachter dat er via die persoon toch weer kunt herleiden naar Saboor, Abdullah en/of Pari.
Wat vind je van deze schrijfwijze? Wekt het je nieuwsgierigheid naar de relatie van deze persoon met Saboor? Maakt dat het verhaal spannend of vond je het juist ergerlijk vanwege bijvoorbeeld de veelheid aan personages?

Kun je alle personages herleiden naar Saboor? Hoe zit het dan met Timur, Idris en Roshi? Welke relatie hebben zij met Saboor? Waarom staat hun verhaal verteld in hoofdstuk 5?

Waarom staat het verhaal van de jonge meneer Markos in het boek?

17. Saboor vertelt zijn twee kinderen een parabel: Een straatarme boer krijgt bezoek van een monster/een demon, die een van zijn kinderen opeist. De arme boer en zijn vrouw moeten zelf een kind uitkiezen en het lot valt op de jongste zoon, hun lievelingskind. Later gaat de boer op zoek naar het monster om zijn zoon weer op te eisen. Hij komt aan in de burcht van het monster en ziet zijn zoon blij lachend en spelend met andere kinderen. Hij is groter geworden en ziet er erg gezond uit. Als de vader vraagt waarom hem dit is aangedaan zegt het monster dat het gaat om een liefdesproef (blz.16). De vader wil het kind toch meenemen en krijgt tijd (zandloper) om erover na te denken.
Wat vind je van de uiteindelijke keuze van de vader?

18. Op blz. 19 zegt Saboor tegen Abdullah dat het een daad van barmhartigheid was van het monster om de vader een drankje te geven zodat zijn herinneringen zijn jongste zoon, gewist waren.
Waarom zou Saboor dit verhaal vertellen aan zijn kinderen?

19. Heeft deze parabel een functie in het verhaal?
(Is bijvoorbeeld het drankje van vergeetachtigheid een vooruitwijzing naar later, naar de dementie van Abdullah? Of voert dat te ver?
Of heeft het met Pari te maken die zich niets meer kan herinneren van haar familierelatie met Abdullah, ook niets van bijvoorbeeld het kistje met de veren, terwijl de veren, toen ze drie jaar was, een belangrijk onderdeel in haar leventje hadden?
Misschien de beroerte die Suleiman treft?
Of, al eerder in het verhaal: bij de verkoop door de arme Saboor van zijn dochtertje Pari aan een rijk, kinderloos echtpaar? Zou Saboor zijn kinderen daar al min of meer op voorbereid hebben?)

20. Als de parabel op diverse plekken terugkomt, is dan daarmee de titel verklaard? Is dat de echo? Of hoor je de echo op andere plekken (als dat niet via de parabel is) / of nog meer plekken?

De Engelse titel is: And the Mountains echoed. Is deze titel wezenlijk anders dan:En uit de bergen kwam de echo?

21. We bespreken enkele relaties:
De relatie oom Nabi en Pari.
De relatie tussen Suleiman en Nila Wahdati?
De relatie tussen Pari en Nila?
Waarom zou Nila doen voorkomen alsof Pari haar biologische dochter is? En waarom zou ze vertellen dat Suleiman overleed toen Pari 6 jaar was? (Zou ze bedoelen: geestelijk overlijden, vanwege de beroerte?)
Begrijp je het stilzwijgen van Suleiman vanwege zijn gevoelens voor Nabi?
Begrijp je dat Nabi toch bij Suleiman blijft om voor hem te zorgen?
De relatie tussen de jonge Abdullah en de jonge Pari en de oude Abdulah en oude Pari.
De relatie tussen Pari en Pari, de dochter van Abdullah.

22. Komt het boek in je top 3? Zou je het boek iemand aanraden om te lezen? Waarom wel/niet?

Discussietips samengesteld door De Bezige Bij