Heb lief en zie niet om

Willem G. van Maanen

Introductie

Heb lief en zie niet om

Heb lief en zie niet om

Willem G. van Maanen
E-book: 6,99

In het tweeluik Heb lief en zie niet om vertelt Willem G. van Maanen op overtuigende en melodische wijze het verhaal van een begaafde toneelspeler die tijdens...Lees meer

Direct leverbaar
Bezorging
Je ontvangt het e-book direct in je mail. Niks ontvangen? Controleer je spam-box.

Over dit boek

Aantal pagina's208
UitvoeringEbook

Willem G. van Maanen (1920 – 2012) is de auteur van een gevarieerd oeuvre waarin muziek, toneel, beeldende kunst en architectuur een belangrijke rol spelen. In 1955...

Willem G. van Maanen

Samenvatting

In het tweeluik Heb lief en zie niet om vertelt Willem G. van Maanen op overtuigende en melodische wijze het verhaal van een begaafde toneelspeler die tijdens de Duitse bezetting trouwt met een joodse actrice, maar die zich ook aanmeldt bij de Kultuurkamer. Op de eerste bladzijden van deze roman wordt de zoon van zijn buurvrouw op straat neergeschoten. Zij verwerkt haar leed door een monoloog te schrijven, die zij de acteur ter hand stelt. In die monoloog gaat een joodse man na de oorlog op zoek naar de plek waar hij ondergedoken heeft gezeten. Zo spiegelen de twee delen van deze roman zich in elkaar, en vormen samen het ontroerende en onwrikbare bewijs van de onmogelijkheid en onwil van de mens om onder extreme omstandigheden te kiezen.

’Afgedankt is het woord, mevrouw, ik heb mezelf afgedankt. Huil nu maar niet, maak er geen drama van, Tränen nicht erwünscht, waarom dat in het Duits moet weet ik ook niet, daar komen we nog wel achter…’

'Het lezen van Van Maanen is een avontuur, dwalen in een huis met steeds nieuwe deuren en onvermoede kamers.' - Jury Constantijn Huygensprijs 2004
'Zijn romans en verhalen zijn opgetekend in een genadeloze stijl.' De Standaard

Leesclubvragen

1. Heb lief en zie niet om valt in twee delen uit elkaar. Wat zegt deze constructie over Droom en Werkelijkheid, en hoe sluiten deze twee delen op elkaar aan, waar spreken ze elkaar tegen?

2. Judith, Sarah, Betty, Nelly, Anne, Céline, Hilde, Dominique; de roman bevat tal van uitgesproken vrouwenfiguren. Hoe wordt de vrouw in al haar facetten hier uitgebeeld, en wat betekenen ze voor de ontwikkeling van de mannelijke hoofdfiguren?

3. Hou verhoudt Heb lief en zie niet om zich tot andere oorlogsromans? En welke rol spelen schuld en boete, goed en slecht?

4. Zou deze roman ook geschreven kunnen zijn zonder de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog?

5. Zou de monoloog in het tweede deel een pleidooi genoemd kunnen worden, of juist niet? zo ja, een pleidooi voor wat?

6. Dood en seksualiteit zijn nauw verweven met elkaar, zowel inhoudelijk als in de gehele opzet van de roman. Wat laat de roman zien over deze twee belangrijke motieven?

7. Het tweede deel van Heb lief en zie niet om draagt als motto ‘Men hoeft niet te weten wat men is om het te zijn’, uit Hoogste tijd van Harry Mulisch. Waarom heeft Van Maanen juist hiervoor gekozen? In welk opzicht behandelen de twee romans dezelfde thematiek, en waarin verschillen ze van elkaar?

Discussietips samengesteld door De Bezige Bij