'Met Het zwart en het zilverlijkt er wéér een nieuwe schrijver te zijn opgestaan. Net als in De eenzaamheid van de priemgetallen weet Paolo Giordano de kwetsbaarheid van moderne mensen briljant te verwoorden.' – Trouw
‘De literatuur zit vol onvergetelijke personages. Portretten. Geen plot nodig. Alleen een kop. Slechts de groten komen ermee weg. Zoals de Italiaan Paolo Giordano. … Het zwart en het zilvergaat over kleine, schijnbaar onbeduidende mensen van goede wil. Soms krijgt zo iemand een portret. Zoals Signora A. van hofschilder Paolo Giordano. De eregalerij.' **** - Dagblad De Limburger
‘Een elegant boek.’ – De Groene Amsterdammer
‘Een klein en hier en daar ontroerend eerbetoon aan een even gewoon als bijzonder mens, en een scherp portret van een jong, modern gezin dat zich staande moet houden in de oorlog die het dagelijks leven is.’ - De Volkskrant
'De ultieme klassieker. (...) In Het zwart en het zilverlaat Giordano zich kennen als uitstekend seismograaf van de schokken in het dagelijkse leven van een jong gezin. Het is een door en door mooi verhaal over de liefde en de eenzaamheid van liefde. Prachtig geschreven. Giordano slaagt erin met bijzonder veel wijsheid te schrijven. Die wijsheid zit in een grote psychologische diepgang, die zich nooit laat vangen in al te grote sentimentaliteit of zielige pathetiek. Het zwart en het zilveris droef en intiem en door en door gevoelig. Signora A. is een personage waar veel oudere actrices om zullen vechten als dit boek verfilmd wordt. En dat zal het zeker. … Een onvergelijkbaar mooi boek’ ***** - De Morgen
‘Een fijngevoelige en aangrijpende novelle in de beste Italiaanse traditie.’ – De Tijd
‘Hoewel ze zelf amper het woord neemt, groeit een nederige huishoudster uit tot een van de mooiste personages uit de literatuur van de jongste jaren. (…) Giordano levert een stilistisch perfect boek af.’ ***** - De Gazet van Antwerpen
‘Deze kleine roman kenmerkt zich door de gebruikelijke thematiek en stijl van Giordano, maar dan in een ingedikte vorm die van nog meer vakmanschap getuigt dan zijn eerste twee romans. Daarmee is Het zwart en het zilver misschien wel Giordano's meest gelaagde en geslaagdste roman.’ - Friesch Dagblad
‘In het korte bestek van zo'n 150 bladzijden en met fijnzinnigheid en liefde schrijft Giordano over de kleine verschijningsvormen van de grote thema’s: eenzaamheid, herinnering en verlies.’ ***** - Cobra.be
‘Wonderboy Giordano heeft met Het zwart en het zilverzijn mooiste en gevoeligste roman tot nu toe geschreven.’ – Feeling
‘Paolo Giordano getuigt met zijn derde roman opnieuw van een verbluffend volwassen vermogen om kalme intelligentie te combineren met subtiele gevoeligheid.' – Vogue
‘Ontroerend, meeslepend en prachtig opgeschreven.’ – JAN