'Ze toont hoe het ene verhaal het andere uitlokt, hoe herinneringen zich vanzelf aandienen en dat daaraan niet te ontsnappen valt. (...) Daarmee wordt duidelijk dat verhalen verbintenissen met elkaar aangaan, verweven raken en schrijver en lezer een duet met elkaar uitvoeren. Een duet op de melodie van een liefdeslied.' **** - de Volkskrant
'Een muzikaal meesterwerk.' - De Telegraaf
'Zinnelijk geschreven, over mensen die elkaar proberen te naderen en toch vreemden blijven voor elkaar.' - NRC Handelsblad
'Een hartverscheurend verhaal, maar De Moor laat zich niet meeslepen door de verschrikkingen ervan. Ze maakt er iets normaals van, iets laconieks en lichts, af en toe is ze geestig en vrolijk, en ook sentimenteel, gelukkig maar. Wat natuurlijk alles te maken heeft met haar stijl, die ik hier, bij gebrek aan een betere term, dan maar 'wijzend' zou willen noemen. Ze wijst aan, kijk daar heb je het allemaal, wel goed kijken, anders zie je het niet. Vaak laat haar beschrijvingskunst ons alle hoeken van de kamer zien.' (...) 'Alles in deze vier geschiedenissen is wijzend en tastend, nooit oordelend, of ingeklemd in een dodelijke logica waar de meeste schrijvers onze wereld in willen vangen, ze wil tonen en de vreemdheid laten zien. Ze neemt nergens afstand van haar personages, ze is haar personage tijdelijk ook zelf en schept er plezier in tegenstrijdigheden en raadselachtigheden zo scherp mogelijk in beeld te brengen. Die tegenstrijdigheden dringen ook door in haar wonderlijke, vaak tedere en dan weer wrede beschrijvingen van mannen en vrouwen en alles wat daarbij hoort.' (...) 'Hemeltergend fraai.' - De Groene Amsterdammer
'Margriet de Moor legt kortom in de verhalenbundel Mélodie d'amour maar liefst vier maal aan. De eindscore: twee keer grandioos in het hart van de roos. Douze points voor haar betoverende schrijven' - Vrij Nederland
'Ook als schrijver is Margriet de Moor in zekere zin een uitvoerend kunstenaar die haar stof interpreteert. [...] Het is een waaier van liefdes die loopt van platonische genegenheid tot tomeloze hartstocht, maar die in de weergave van De Moor toch wordt bepaald door die ene menselijke oerkracht: de liefde. Wie nog iets nieuws over zo'n ontzaglijk onderwerp wil zeggen moet van goeden huize komen. De Moor benadert het op de voor haar kenmerkende manier: muzikaal, poëtisch, impressionistisch.' - Trouw
'Een roman over de liefde en de dood in de suggestieve stijl waar Margriet de Moor het patent op heeft. Subtiel en overtuigend' **** - De Standaard
'Een boek om verliefd op te worden.' ***** - Dagblad de Limburger
'Al deze vormen van liefde liefde beschrijft De Moor met zwier en compassie, zonder veel duiding. Dat maakt het verhaal meeslepend.' - Algemeen Dagblad
'Moor is een lyrische, sensitieve schrijver, goed in zorgvuldig geconstrueerde verhaallijnen.' - Elsevier
'Het zijn vreemde, verstilde verhalen over moeilijk invoelbare emoties. Maar De Moor neemt je als lezer bij de hand en overtuigt ten volle.' **** - HDC Media
'Passievolle geschiedenis.' - Het Financieele Dagblad
'Margriet de Moor is er in geslaagd het klassieke thema 'het raadsel van de liefde' op schitterende wijze nieuw leven in te blazen.' - Nederlands Dagblad
'Vier indrukwekkende levensverhalen.' - Opzij
'Alle facetten van de liefde komen aan bod in deze prachtige roman van Margriet de Moor. (...) Lichtvoetig en fijnzinnig beschrijft ze mooie gevoelens en bijzonder heftige gebeurtenissen.' - Nouveau
'Een mooi boek over hoe alomvattend l'amour is.' - Cosmopolitan
'Dit veelsporige verhaal is groots van emoties terwijl de schrijfstijl bijna terloops en van een grote toegankelijkheid en eenvoud is.' - Gazet van Antwerpen
'Margriet de Moor heeft zich bewezen als schrijfster van sensitief proza, waarbij ze levensvragen niet uit de weg gaat. En hoewel de liefde een ondoorgrondelijk raadsel blijft, is het boek geen zware kost. Integendeel, de lichtvoetige en fijnzinnige stijl van Margriet de Moor maakt deze liefdesroman een genoegen om te lezen' - Hollands Glorie
‘Prikkelende roman’ - Boek
'Zeer sterk is De Moor als ze van binnenuit haar personages tekent, met hun halve en hele gedachten, overwegingen, aarzelingen en halfbewuste neigingen. De Moors roman laat de 'mélodie d'amour' in alle toonaarden klinken. (...) Ze beschikt over een unieke stem, die haar tot een van de beste auteurs van haar generatie maakt.' - Sneins Petiele
'Een knap gecomponeerde, sensitief geschreven roman over de veelkleurige caleidoscoop van de liefde en de prijs die voor passie en overspel wordt betaald.' - NBD Biblion
'Margriet de Moor heeft een prachtige stijl, die haar in staat stelt in de huid van haar personages te kruipen.' - De Nieuwe Koers
'Ingenieuze en verpletterend mooie roman' - De Groene Amsterdammer