De Bezige Bij

Mijn dood in Venetië

Thomas Mann is 35 als hij tijdens een vakantie in Venetië een jonge knaap ontmoet. Het voorval inspireert hem tot een van zijn bekendste werken: De dood in Venetië. Een eeuw later wordt Nasr gevraagd of hij een theaterbewerking van de novelle wil maken voor Internationaal Theater Amsterdam.

Ramsey Nasr reisde voor het eerst af naar Venetië en verdiepte zich in de setting van Manns intieme novelle, maar ook in Thomas Mann zelf, en diens vrouw Katia Mann. Deze reis leidde tot een boek in twee delen: een prachtige theatertekst én een hoogst persoonlijke beschouwing van Nasr zelf over Mann, Venetië, liefde en kunstenaarschap. Niet eerder kwamen in Nasrs werk de liefde voor theater én voor literatuur zo sterk samen.

In de theatertekst volgen we de schrijver Mann die in de beslotenheid van zijn werkkamer een afsplitsing van zichzelf creëert: Von Aschenbach, de man die doet en is wat de schrijver in zijn persoonlijke leven niet kan of durft te zijn. Nasr verdubbelt hiermee de situatie uit de novelle waardoor de spanning tussen maatschappelijke verwachtingen en persoonlijke verlangens centraal komt te staan.

Door het combineren van deze eigenzinnige theatertekst ( Dood in Venetië) met een al even fascinerende beschouwing ( Door niemand aangeraakt) plaatst Nasr alle thema’s van De dood in Venetië plots midden in deze tijd.

Mobiele versie afsluiten