De Bezige Bij

Demets en Dangre winnen Herman de Coninckprijzen

Paul Demets wint zowel de Herman de Coninckprijs voor de Beste Dichtbundel met De bloedplek als de Publieksprijs voor het Beste Gedicht met ‘Zonnehemel’. Y.M. Dangre wint na de proza-Debuutprijs nu ook de Herman de Coninck Debuutprijs met Meisje dat ik nog moet. Iedereen is welkom op de feestelijke uitreiking van de prijzen op Gedichtendag, donderdag 26 januari, in de Arenbergschouwburg. Het gedicht ‘Zonnehemel’ wordt die dag als gratis poster in de boekhandel verspreid.

Beste Dichtbundel: De bloedplek van Paul Demets

Met de Herman de Coninckprijs voor de Beste Dichtbundel bekroont de vakjury de beste oorspronkelijk Nederlandstalige bundel van een Vlaamse dichter van het afgelopen jaar. De eer valt te beurt aan Paul Demets voor zijn bundel De bloedvlek, die donderdag in de Arenbergschouwburg de prijs ter waarde van € 6.000 in ontvangst mag nemen.

Uit het juryverslag:
“In deze op het eerste gezicht ontoegankelijke en moeilijke, maar uiteindelijk heldere en intrigerende poëzie brengt Demets de pijnlijke verbondenheid van leven en dood vlijmscherp tot uitdrukking. De absurditeit en de leegheid van ons grotesk bestaan fileert de dichter in deze qua inhoud en vorm uiterst consistente en coherente bundel. Een bundel die nergens zweverig of vaag is, maar toch openstaat voor verschillende interpretaties van lezers die elk op hun manier ‘bloeden’.”

Beste Debuutbundel: Meisje dat ik nog moet van Y.M. Dangre

Met de Herman de Coninckprijs voor de Beste Debuutbundel bekroont de vakjury de beste oorspronkelijk Nederlandstalige bundel van een debuterende Vlaamse dichter van het afgelopen jaar. De winnaar is Y.M. Dangre met zijn bundel Meisje dat ik nog moet. Op 26 januari krijgt Y.M. Dangre de prijs ter waarde van € 1.000 overhandigd op de Slotshow van Gedichtendag in Antwerpen.

Uit het juryverslag:
“Of Meisje dat ik nog moet stilistisch teruggrijpt of juist zijn schaduw vooruitwerpt op een nieuwe, onbevreesd romantische poëzie weten we niet. Dat dit de kiem is van een steeds authentieker wordend oeuvre kunnen we slechts hopen. Wat we wel weten is dat zijn virtuositeit onbetwistbaar is en dat Y.M. Dangre met zeer grote belangstelling zal worden gevolgd.”

Mobiele versie afsluiten