Schrijfster en dichter Manon Uphoff maakte in het kader van de tentoonstelling What Remains en de kindertentoonstelling Stokjong & Piepoud het werk Kamer met Minotaurus in CODA Museum Apeldoorn. Voor Uphoff is dit de eerste keer dat zij beeldend werk in museale context presenteert.

Hoewel bedacht en gerealiseerd door Uphoff omschrijft zij Kamer met Minotaurus als een ‘familieportret’ omdat haar installatie opgebouwd is uit elementen die hun oorsprong elders hebben. Zo maakte haar neef Nathan Uphoff haar tekeningen (zeer klein op hout en in verf en inkt) geschikt voor drukken op groot formaat en zijn de boeken in de kamer bewerkingen van knipsels uit oude kunstboeken van haar vader. De ‘Griekse’ beeldjes zijn erfstukken uit het ouderlijk huis. De blokken op de vloer en de tafel – 286 stuks in totaal – zijn gezaagd uit een naaktschilderij van haar moeder, ooit gemaakt door haar vader. De achterkant van deze blokken zijn door Uphoff zwart geschilderd en her en daar voorzien van tekens die met elkaar de formule voor licht vormen. De blokken werden gezaagd door haar man terwijl haar broer, Michel Uphoff, uitrekende hoeveel mogelijkheden er zijn om met de blokken een herschikking van haar moeders afbeelding te maken. Uitkomst: 1,346.10752  verschillende mogelijkheden. Manon Uphoff: “Dat zijn zo ongelofelijk veel mogelijkheden dat als we alle mensen die ooit geleefd hebben en iedereen die nu leeft allemaal iedere seconde een steentje willekeurig zouden laten leggen, ze er vele miljarden keren langer over zouden doen dan het heelal oud is om die ene oorspronkelijke afbeelding te krijgen.’’

De tentoonstelling What Remains in CODA Museum gaat over dat wat (over)blijft, niet vergaat en het residu is van ons leven. Vaak blijkt daarin het meest krachtige en het onvergankelijke zich op te houden. In oude mensen zit hun jongere ik vervat, alle lagen van hun bestaan. In kapotte, afgedankte spullen laat het gebruik en de omgang zich lezen. De tentoonstelling Stokjong & Piepoud beslecht de kunstmatige grens tussen het jonge en het oude. In de kamer van Manon Uphoff lopen de kindertijd en de indringende beelden en indrukken die daarbij horen door tot in de latere kamer, waar de volwassene(n) nu en dan door het raam naar binnenkijken. Het is een kamer die is opgebouwd uit de resten van levens van alle mensen die er ooit tijd in hebben doorgebracht en de ruimte gemerkt hebben met hun bestaan, er klein waren, maar piepoud, en er nu stokjong, opnieuw naar kijken.

Kamer met Minotaurus te zien t/m 22 januari 2017. Voor meer informatie kijkt u hier.