De Bezige Bij

Mischa Andriessen nieuwe writer-in-residence bij het Gemeentemuseum Den Haag

Het Gemeentemuseum Den Haag is in 2015 gestart met een bijzonder residentschap. Een (inter)nationale schrijver krijgt als ‘schrijver-in-de-residentie’ carte blanche en mag een halfjaar lang struinen door de zalen en depots van het museum. Directeur Benno Tempel: ‘Ons museum zit vol mooie verhalen. Een schrijver herkent en vertelt die als geen ander. Bovendien hoop ik dat de schrijver iets nieuws toevoegt aan de collectie. Dat mag van alles zijn: van poëzie tot proza.’ Miek Zwamborn beet in 2015 het spits af en liet het resultaat zien in haar tentoonstelling Getemde hemel. Zij wordt nu opgevolgd door Mischa Andriessen.

Mischa Andriessen is zijn residentie inmiddels gestart bij de collectie fotografie. Terwijl fotografieconservator Wim van Sinderen de mooiste nocturnes uit de collectie selecteerde voor de tentoonstelling Nacht ontwaakt, die sinds 17 december te zien is in het vernieuwde Fotomuseum Den Haag, dacht Andriessen terug aan een gedicht van André Frénaud. Het inspireerde hem tot het maken van een zogenaamd ‘contrastvers’. Andriessen: ‘In een contrastvers gaan de twee teksten de dialoog met elkaar aan. Er ontstaat een verbinding en dat is precies hoe ik mijn residentschap ook zie: ik wil verbindingen leggen tussen de beeldende kunst en andere kunstvormen zoals de dichtkunst. Mijn hoop is dat er spannende verbanden ontstaan die iets nieuws toevoegen aan het bestaande werk.’ Het contrastvers Zonder liefde van Andriessen is nog t/m 26 februari 2017 te zien op de tentoonstelling Nacht ontwaakt. Andriessen struint de komende tijd verder door de collectie van het museum.

Een museum vol verhalen
Het Gemeentemuseum bedacht ‘schrijver-in-de-residentie’ samen met schrijver Kees ’t Hart. Musea zitten vol met verhalen, maar vaak worden die vooral op een kunsthistorische manier verteld. Schrijvers gaan veel meer intuïtief of associatief te werk. De writer-in-residence krijgt carte blanche en de gelegenheid om achter de schermen mee te kijken, bijvoorbeeld bij de opbouw van een tentoonstelling, in het restauratieatelier of bij onderzoek in de depots. De kunst staat hierbij voorop. Benno Tempel ziet het residentschap als meer dan alleen ‘schatgraven’: ‘De bijdragen die zij doen zijn toevoegingen aan de collectie, die de kunst extra verdieping geven.’

Mobiele versie afsluiten