‘Nigeria heeft zichzelf opgegeven. En in de novelle heeft Cole geen illusies meer over open grenzen. Elke dag is voor de dief leest als een afscheid van het idee dat cultuur grenzeloos is.’ - NRC Handelsblad ****
‘Weer valt de bijzondere vertelstem van Cole op. Soepel verbindt hij leven en kunst met elkaar.’ - Het Parool ****
Teju Cole toont zich een geengageerde intellectueel met een verfijnd oordeelsvermogen, wat overigens niet zeggen wil dat hij dat niet weet te relativeren. Teju Cole is een van de fascinerendste schrijvers van deze tijd, een auteur die er niet voor terugdeinst om zich in zijn tastende denken bloot te geven. Gestimuleerd door de internetcultuur slaagt hij erin de roman een nieuw aanzien te geven.’ - Trouw
‘Cole – ook bekend als essayist en fotograaf – laat zijn verteller laveren tussen maatschappijkritiek en memoires, tussen met de vinger wijzen en uit het hart schrijven. … Vooral naar het einde toe,wanneer de verteller zijn gedachten niet meer zozeer tracht te sturen, breekt de poëzie ten volle door. Kleine straten worden palingen in een volle mand, en ventilatoren gesprekken die weer worden opgestart. Pas dan komt de verteller dichter bij het ik en het land dat hij al omzwervend wou vinden, en met hem, ook de lezer.’ - De Morgen ****
‘Cole, een fijnzinnige stilist, laat een ongemakkelijke waarheid zien.. … Cole is geïnteresseerd in de manier waarop we met het verleden omgaan, de manieren waarop we het toedekken. … De verteller maakt associaties, legt verbanden die verrassen en die aanzetten tot nadenken.’ - De Standaard ****